Включването на звук, видео и други обекти в Web страницата означава изпълнение на съответните файлове автоматично със зареждане на Web страницата. Така както автоматично, например, се показва включено в Web страницата изображение.
В HTML 4.0 е приет подход за включване на всички обекти в HTML документ по един и същи начин, т.е. с един таг (<OBJECT...>.....</OBJECT>). Този таг може да се използва за включване на изображения, анимация, звук, видео, Java аплети (програми, написани на език Java) и др. обекти.
Добавянето на звук и видео към Web страница може да се реализира чрез тага за хипервръзка <A>...</A>.(Глава10).
В този случай като аргумент на атрибута HREF= трябва да е указан URI адрес на звуков и видеофайл.
При щракване с бутона на мишката върху такава хипервръзка браузерът автоматично стартира неободимата програма (модул) за изпълнение на съответния файл.
В зависимост от включвания обект атрибутите на тага <OBJECT...>, както и таговете и техните атрибути, включвани между началната (<OBJECT...>) и крайната (</OBJECT>) част на тага са различни.
Най-общо, за включване на обект в Web страница е необходимо в изходния й HTML-код да се съдържа информация за обекта, като място или URI адрес на обекта, да се зададени някои параметри на обекта (таг <PARAM....>), необходими за неговото възпройзвеждане.
Тагът <OBJECT...>....</OBJECT> може да бъде както в тялото на HTML документа, така и в частта <HEAD...>.
Основните атрибути на тага <OBJECT...> са посочени в табл.15.3.
Атрибути |
Стойности |
|
NAME= |
символен низ |
Задаване име на обекта. |
CODEBASE= |
URI |
Указване на път за достъп до директория, в която
е файлът на обекта. Ефектът е същият, както при използване на таг <BASE...>
(параграф10.3). |
DATA= |
URI |
Адрес на файла на обекта. Ако е посочен относителен
адрес, за получаване на абсолютния URI се използва зададената с CODEBASE=
част от абсолютния адрес. |
DECLARE |
без стойност |
Декларира се, че обектът ще се използва повече от
един път в една Web страница. |
STANDBY= |
символен низ |
Съобщение за изчакване докато се зарежда файла на
обекта. |
WIDTH= |
число |
Задава ширина на прозореца, в който ще се визуализира
обектът в пиксели. |
HEIGHT= |
число |
Задава височина на прозореца. |
BORDER= |
число |
Задава дебелина на рамката около обекта в пиксели. |
ALIGN= |
left, right, bottom, middle, top |
Подравняване на обекта (параграф
9.3). |
HSPACE= |
число |
Виж параграф 9.3. |
VSPACE= |
число |
Виж параграф 9.3. |
ALT= |
символен низ |
Виж параграф9.3. |
Чрез атрибутите от табл.15.3 се задават само някои основни настройки за представяне на обекта.
Повечето обекти изискват да се зададат и други задължителни параметри, които са специфични за всеки конкретен обект. За тази цел се използва неконтейнерния таг <PARAM...>.
Между началната и крайната част на тага <OBJECT..> се използва необходимия брой тагове <PARAM...>. С един таг се задава един параметър. Броят на таговете <PARAM...> в един таг <OBJECT..> и техните атрибути зависят от конкретния обект. За някои обекти, например малки програми, тези данни се съдържат в специална документация, придружаваща обекта.
Атрибутите на тага <PARAM...> са посочени в табл.15.4.
Атрибути |
Стойност |
Резултат от използване |
NAME= |
символен низ |
Задаване име на параметъра (име на променливата) |
VALUE= |
стойност |
Стойност на параметъра, със съответното име, зададено
с NAME=. Стойността може да бъде число, символен низ и др. в зависимост
от конкретния обект. |
VALUETYPE= (тип на стойността на VELUE=) |
data |
Стойността на атрибута VALUE= е символен низ(
по подразбиране). |
ref |
Стойността на атрибута VALUE= е URI адрес,
на който се намират необходими за обекта данни. |
|
object |
Стойността на VALUE= е отношение към друг обект,
зададен с идентификатор (ID) в същата Web страница. |
|
TYPE= |
символен низ |
Точно определен символен низ, задаващ типа на съдържанието
(content type) на параметъра (MIMЕ -тип). |
Ако един обект се използва повече от от един път в Web страница е целесъобразно в тага <OBJECT> за този обект да се включи атрибута DECLARE
Типовете данни (MIME- тип), използвани в Web страници се задават със стойността на атрибута TYPE=. Някои от типове данни са посочени в таблица 15.5 .
Стоиности на атрибута TYPE= |
Значение |
"text/html" | Текст като HTML документ |
"text/plaintext" | Текст в ASCII -код |
"text/javascript" | Скрипт на езика Java Script (Глава 17) |
"image/gif" | Изображение във формат gif (параграф 9.1) |
"image/jpeg" (jpg) | Изображение във формат jpeg (jpg)(параграф 9.1) |
"image/png" | Изображение във формат (png)(параграф 9.1) |
"audio/wav" | Звуков файл във формат wav |
"audio/mp3" | Звуков файл във формат mp3 |
"application/mpeg' | Филм (видео клип) във формат mpeg |
"text/css" | Стилови таблици, описани сезика Cascading Style Seets (Глава 16) |
Общият вид на тага <OBJECT....> е следния:
<OBJECT ID="CLIP" DATA="film.mpeg"
TYPE="application/mpeg">
<PARM...........>
<PARM...........>
..........................
</OBJECT>
...............................................................
Атрибутът ID е идентификационен белег на обекта.
Стойността на TYPE е типът на съдържанието на даннте, в примера- видеофайл с формат .mpeg.
Във всеки таг, в който атрибутът ID има стойност KLIP ще предизвиква използване на декларирания обект (film.mpeg).Например, ако e необходимо повторно да се проиграе видеоклипа, може да се използва тага за хипервръзка <A...>, със следният вид:
............................................
<A HREF="#CLIP"> натиснете тук, за да видите
видеоклип </A>
............................................
В този случай се осъществява хипервръзка към отделни части (в случая отделен обект) на Web страницата.
Използването на тага <OBJECT....> ще бъде илюстрирано с анимация реализирана с технологията Flash( натиснете ТУК).