15.3 Вграждане на обекти в Web страница

Включването на звук, видео и други обекти в Web страницата означава изпълнение на съответните файлове автоматично със зареждане на Web страницата. Така както автоматично, например, се показва включено в Web страницата изображение.

В HTML 4.0 е приет подход за включване на всички обекти в HTML документ по един и същи начин, т.е. с един таг (<OBJECT...>.....</OBJECT>). Този таг може да се използва за включване на изображения, анимация, звук, видео, Java аплети (програми, написани на език Java)  и др. обекти.

Добавянето на звук и видео към Web страница може да се реализира чрез тага за хипервръзка <A>...</A>.(Глава10).

В този случай като аргумент на атрибута HREF= трябва да е указан URI адрес на звуков и видеофайл.

При щракване с бутона на мишката върху такава хипервръзка браузерът автоматично стартира неободимата програма (модул) за изпълнение на съответния файл.

В зависимост от включвания обект атрибутите на тага <OBJECT...>, както и таговете и техните атрибути, включвани между началната (<OBJECT...>) и крайната  (</OBJECT>) част на тага са различни.

Най-общо, за включване на обект в Web страница е необходимо в изходния й HTML-код да се съдържа информация за обекта, като място или URI адрес на обекта, да се зададени някои параметри на обекта (таг <PARAM....>), необходими за неговото възпройзвеждане.

Тагът <OBJECT...>....</OBJECT> може да бъде както в тялото на HTML документа, така и в частта <HEAD...>.

Основните атрибути на тага <OBJECT...> са посочени в табл.15.3.

Табл.15.3
Основни атрибути в таг <OBJECT...>
Атрибути 
Стойности
Резултат от използване
NAME=
символен низ
Задаване име на обекта.
CODEBASE=
URI
Указване на път за достъп до директория, в която е файлът на обекта. Ефектът е същият, както при използване на таг <BASE...> (параграф10.3).
DATA=
URI
Адрес на файла на обекта. Ако е посочен относителен адрес, за получаване на абсолютния URI се използва зададената с CODEBASE= част от абсолютния адрес.
DECLARE
без стойност
Декларира се, че обектът ще се използва повече от един път в една Web страница.
STANDBY=
символен низ
Съобщение за изчакване докато се зарежда файла на обекта.
WIDTH=
число
Задава ширина на прозореца, в който ще се визуализира обектът в пиксели.
HEIGHT=
число
Задава височина на прозореца.
BORDER=
число
Задава дебелина на рамката около обекта в пиксели.
ALIGN=
left, right, bottom, middle, top
Подравняване на обекта (параграф 9.3).
HSPACE=
число
Виж параграф 9.3.
VSPACE=
число
Виж параграф 9.3.
ALT=
символен низ
Виж параграф9.3.

Чрез атрибутите от табл.15.3 се задават само някои основни настройки за представяне на обекта.

Повечето обекти изискват да се зададат и други задължителни параметри, които са специфични за всеки конкретен обект. За тази цел се използва неконтейнерния таг <PARAM...>.

Между началната и крайната част на тага <OBJECT..> се използва необходимия брой тагове <PARAM...>. С един таг се задава един параметър. Броят на таговете <PARAM...> в един таг <OBJECT..> и техните атрибути зависят от конкретния обект. За някои обекти, например малки програми, тези данни се съдържат в специална документация, придружаваща обекта.

Атрибутите на тага <PARAM...> са посочени в табл.15.4.

Табл.15.4
Атрибути на таг <PARAM...>
Атрибути
Стойност
Резултат от използване
NAME=
символен низ
Задаване име на параметъра (име на променливата)
VALUE=
стойност
Стойност на параметъра, със съответното име, зададено с NAME=. Стойността може да бъде число, символен низ и др. в зависимост от конкретния обект.
VALUETYPE=

(тип на стойността на VELUE=)
data
Стойността на атрибута VALUE= е символен низ( по подразбиране).
ref
Стойността на атрибута VALUE=   е URI адрес, на който се намират необходими за обекта данни.
object
Стойността на VALUE=  е отношение към друг обект, зададен с идентификатор (ID) в същата Web страница.
TYPE=
символен низ
Точно определен символен низ, задаващ типа на съдържанието (content type) на параметъра (MIMЕ -тип).

Ако един обект се използва повече от от един път в Web страница е целесъобразно в тага <OBJECT> за този обект да се включи атрибута DECLARE

Типовете данни (MIME- тип), използвани в Web страници се задават със стойността на атрибута TYPE=. Някои от типове данни са посочени в таблица 15.5 .

Табл. 15. 5
MIME- типове данни
Стоиности на атрибута TYPE=
Значение
"text/html" Текст като HTML документ
"text/plaintext" Текст в ASCII -код
"text/javascript" Скрипт на езика Java Script (Глава 17)
"image/gif" Изображение във формат gif (параграф 9.1)
"image/jpeg" (jpg) Изображение във формат jpeg (jpg)(параграф 9.1)
"image/png" Изображение във формат (png)(параграф 9.1)
"audio/wav" Звуков файл във формат wav
"audio/mp3" Звуков файл във формат mp3
"application/mpeg' Филм (видео клип) във формат mpeg
"text/css" Стилови таблици, описани сезика Cascading Style Seets (Глава 16)

Общият вид на тага <OBJECT....> е следния:

<OBJECT ID="CLIP" DATA="film.mpeg" TYPE="application/mpeg">
<PARM...........>
<PARM...........>
..........................
</OBJECT>

...............................................................

Атрибутът ID е идентификационен белег на обекта.

Стойността на TYPE е типът на съдържанието на даннте, в примера- видеофайл с формат .mpeg.

Във всеки таг, в който атрибутът ID има стойност KLIP ще предизвиква използване на декларирания обект (film.mpeg).Например, ако e необходимо повторно да се проиграе видеоклипа, може да се използва тага за хипервръзка <A...>, със следният вид:

............................................
<A HREF="#CLIP"> натиснете тук, за да видите видеоклип </A>
............................................

В този случай се осъществява хипервръзка към отделни части (в случая отделен обект) на Web страницата.

Използването на тага <OBJECT....> ще бъде илюстрирано с анимация реализирана с технологията Flash( натиснете ТУК).