За автора ор кап. I ранг Михаил Тодоров Божинов
(От книгата "Стихия морска ни призва" на неговия съвипускник
ор кап. I ранг Йото Йотов)
Три години, от 1971 до 74 г., е заместник началник на техническия отдел, където е пенсиониран като военен. Михаил овладява еднакво добре както обслужването на корабните машини, така и техническия ремонт в корабни и заводски условия, а също и нещо много важно за механик - оперативната работа, като функционално задължение във война, така закъсняло за родния ни флот. Умението му да анализира въобще се прояви в тренировъчните игри и учения, в които техническите служби постепенно заемат своето отговорно място. Чрез тях стана възможно да се започне създаването на норматив за обема и характера на техническите загуби и начина за тяхното възстановяване. По опита от миналите войни и от игровите проверки стана възможно да се постави началото на по-нататъшното развитие на тази база. Приносът на Божинов за това начало е голям. Съа същата сериозност се заема да се подготвят, складират и постоянно попълват необходимото оборудване за превъоръжаването на гражданските кораби за военни нужди, съгласно мобилизационните планове. Самият той обаче е най-доволен от гражданската си дейност в системата на ДСО “Воден транспорт” като зам. директор на “Ведомствения учебен център за следдипломна квалификация”.
Идеята да се създаде такъв център е произлязла от това ведомство. Трябва да им се признае далновидността да се създадат благоприятни условия за подобряването на подготовката и нейното поддържане на висотата на световните изисквания за капитани и механици акто специалисти и добре владеещи ангийски език. Може да се приеме, че и нашят Михаил е от първостроителите на този център. Но на този фон на инициативност и далновидност изпъкват, не знам как да го нарека, забавена реакция на проникване в същността на проблема и неговото отминаване като необходимо за Военно-морското училище. Иначе с какво друго може да се обясни отказът на Началника му тогава (контраадмирал Манолчев)да окаже най-малкото и първоначално методологическо ръководство на тези ентусиасти, когато чрез съвета се утвърждават програмите, лекциите и други. Първоначално с нищо не е помогнал и Командващият тогава за да се намери подходяща база и място за построяване на нова, съвременни и напълно модерна сграда. Имало е варианти и той е намерен от министър Добри Джуров, за което Божинов си спомня с благодарност. Намират се средства, отстпъва се терен и в продължение на няколко трудни години корпусът е готов. Една нова гордост застана редом до единственото и най-старо учебно заведение за морски професии - Морското училище. Макар и отделен административно от училището, крайната цел на продукта е една и тя може да се достигне по -лесно при съвместната, тясно съгласувана и взаимно подпомагана учебно-педагогическа дейност от двете ведомстава. В това се убедиха страните, макар и трудно. Положителна насока занасоките на работа дадоха специалистите от Ленинград и Лондон. Обърна се внимание на специфичната подготовка на команден кадър за танкери.
Запознат съм добре и мога да потвърдя самооценката, която си прави Божинов. “През целия период работих в центъра, чийто основател се считам, с едничката цел и надежда да стане така, че да бъде признат както от своите, така и от международните организации и да си извоюва авторитет и излезе на международния пазар”.
През 1989 г. ДИК с писмо до Министерството на транспорта го обявява в “Български морски квалификационен център”. Една година преди това на проведеното във Варна събрание на ИМО (Международна организация за предпазване по море) посещава центъра и му дава висока оценка. Има надежда за подпомагане по програма “Фар”.