Честно казано, това което ще ви разкажа не го считам само шега.
Фантастично, невероятно е, но...знае ли се? Моряците, като галени чеда на
Нептун, са хора които живеят в друг огромен, макар пресолен и митичен свят.
“Морските вълци” виждат много страни и преживяват невероятни чудесии, но не е
справедливо да ги считаме и суеверни, защото...в действителност са си такива.
Виждали ли сте моряк, който като чуе нещо неприятно, да не чукне на дърво, за да
не чуе дявола и натрапи и на него дяволията си. Аз не чукам веднъж, а три пъти -
три пъти да не чуе черния рогоносец. Често съм получавал несправедливи упреци,
че при излизане на кораба не минавам през митницата, ако ми е минала черна котка
път. Митничарите си въобразяват, че искам да изнеса контрабандно някоя марфичка.
Истината е, че не котката е виновна, а аз не съм любител на посещение в митници,
затова търся причината в черните котки.
Подхванах темата за суеверието, защото без него морето губи
своя чар. Вярно, че в синевите няма черни котки, които да пресичат курса на
кораба, но затова път в календара има петъчни дни, както и загадъчното число
13-ти. А ако, не дай си боже, дните и датата, се прегърнат на борда на кораба
едновременно, тогава...дръж се, моряко, океан те гази!
Милиони са хората по света, който слушат със задоволство
“хоругвите” на Вагнер в “Летящият холандец”, но все по-малко са моряците, които
вярват на злощастието за среща с него в морето. Ще разчепкаме тази пророческа
тема при други обстоятелства, а сега нека се върнем на “нещастните съдбовни дни
и дати”. Тези забравили годините си суеверия и сега бродят в съзнанието на
моряците и често объркват курсовете на настроенията им.
Религиозните култови празници и поверия идват от праисторическа древност.
От ехото на Вавилонската митология научаваме, че на всяко седмо число от
месеците елул и маркесван, човек не трябва да прави нищо, защото боговете ще им
отмъстят. От тях ли е останало в бита на човечеството не знам, но и до ден
днешен, на всяко седмо число, ние също не работим, освен ако не копаем
собственото си лозе. Финикийските моряци разнесли по морета и океани това
поверие и всеки народ си го е донатакмявал както му хареса.
Юдизмът е още по-изобретателен и категоричен. Техният религиозен празник
Талмуда забранява категорично 39 дейности, които не трябва да провеждат в
съботни дни. Същото важи и за дните на четирите фази на луната, когато се полага
задължителен отдих. Колко жалко, че луната не е имала повече фази! Кой как е
спазвал каноните не знам, но моряците, като дисциплинирани хора, били стриктни и
си понатъкмявали поверието както си искали. На тези дни не се залагал строеж на
кораб и не се спускал на вода. В тези дни не са се отправяли в открито море, не
зная само дали не са си гаврътвали по някоя бутилка ром.
Имало и храбри хора, които...предизвиквали съдбата. Колумб отплавал в
историческото си плаване в петък, достигнал “Западните Индии” също в петък. На
Канарските острови в петъчен ден изригнал вулкана Тейде, което моряците приели
като знамение и предупреждение на боговете, да не навлизат в Морето на мрака.
Отново в петък, на 13-то число флотилията му достига бреговете на остров
Гуанахами и т.н и т.н. Да, но суеверният брат моряк си знае своето. Колумб откри
Америка, казват те, но Америго Веспучи му взе славата. Колумб заби флага на
краля на Испания в Новите земи, но самия крал го окова впоследствие в окови и
адмиралът изтля в забвение.
За още един “бабаит” ще стане дума. Английският капитан Мънди също се
опитал да опровергае суеверието за фаталния ден понеделник. Самото име на
капитана в превод от английски означава Понеделник. Той заложил строежа на
кораба си в понеделник, след време в същият ден го пуснал на вода и отново в
понеделник приел командването му. В такъв ден назначил и екипажа си и отплавал в
открито море. Морето застлало син, кротък мокет по курса на кораба, а кротките
ветрове му правили серенада с нежни флейти. Вдигнал всички ветрила капитана и -
шапка на тояга. На следващия понеделник, корабът кацнал на риф и за назидание
само споменът останал от тях.
А сега от предание към факти. В началото на ХVІІ век, в английския флот
бил въведен закон, според който всички провинили се моряци се подлагат на
телесни наказания в понеделник сутрин, след вдигане флага на кораба. Тогава се
провеждали и екзекуциите и не случайно в английската терминология съществува
омразната фраза “черен понеделник” Към него скоро бил аташиран и петъчния ден,
защото тогава е бил разпънат Исус Христос. Богинята на разврата пък Фрида ( от
английски - петък) била родена в този ден, и какво друго са можели да очакват
мъжете стоици от женски ден. В същото време викингите считали петък за
най-щастливият ден от седмицата. Той пък бил посветен на богинята на щастието и
благополучието Фригита, но...до разпространението на христовото учение в
Скандинавия. От тогава и той се превърнал в ден на скръбта.
Черна била в древноста съдбата на брата моряк на борда на дървените
черупки и бича на надзирателите, кжито правели всички дни от седмицата
“нещастни”. Богът Мартис (от Марс - бог на войната) злодействал във вторник и
злочестия ден станал вторник. И сега в Испания ще чуете поговорката: “Във
вторник не тръгвай на път и не се жени!” Колкото до женитбата и другите дни не
са безопасни, но нас ни интересуват морските поверия. Привържениците на исляма
не излизали на море в четвъртък и събота. Е какво остана драги читатели. От
понеделник, до понеделник, изпълнявай руската моряшка поговорка: “ “В къщи си е
най-добре!”
Малко били черните дни, та са появили и съдбовни числа на месеца. От
“анализа” на големите корабокрушения, датата 13-ти станала синоним на нещастието
и неблагополучието. Не по-малко и удвоеното число - 26. От тогава изчезнали в
пристанищата кейовите места под № 13. Кощунство било спускане на кораб на вода и
вдигане на флаг на същата дата. В пътническите кораби няма кабини с № 13 защото
и вие да сте пасажер няма да се доверите на покоя на белязаната от съдбата
кабина. Корабособствениците се принудили да я премахнат защото винаги оставала
празна. И на моят лайнер “Варна”, с около 500 пасажерски места, нямаше кабина №
13. Но защо ли трябваше да има?!
Сега се пригответе за една реална, доста любопитна морска трагедия. В
началото на ХІХ век, в Англия бил построен ветроходен красавец със седем мачти.
Веднага “седмокрилото чудовище” било кръстено “Томас Лоусън” (Запомнете името!)
На 19 ноември 1907 г., в понеделник, старият “морски вълк” капитан Джордж Доу
извел кораба в открито море в изпълнение на първи трансатлантически рейс. По
ирония на съдбата, корабът заседнал на скала на Английския канал и в петък, на
13-ти декември, морската стихия пощадила само един човек от екипажа - самият
капитан. Корабът е носел името на писателя Томас Лоусън, който бил автор на
книгата: “Петък - 13-то число”. Иди, че не вярвай на поверия, суеверия и факти!
Аз тук пак чукам три пъти на дърво. Не е излишно и вие да направите това
защото...знае ли се!
Сега на челно място в поверието се налага понеделникът, но в първия
априлски ден. Не е априлска лъжа. Дори считам, че корените на този лъжлив ден
могат да се търсят в това поверие. Жесток бил понеделникът. На този ден Каин,
синът на Адам и Ева, убива своя брат Авел. Понеделникът от втората седмица на
април пък изп
епелил митичните градове Содом и Гомор. В понеделник цар Ирод изклал
младенците търсейки Спасителя. В този ден се самоубива и предателят Юда. А
руските моряци считали, че на 19 декември не трябва да излизат на море , а да
славят на чаша водка Свети Никола Чудотворец. Под секрет ще ви кажа, че моят
черен ден е всеки ден от седмицата, в който тъщата ми пожелае “Щастливо
плаване!”. В петъчен ден посетих град Пиза, качих се на върха на кулата и тя не
падна. В петъчен ден бях съвсем близо до кратера на вулкана Етна в Сицилия и той
не изригна. В този ден бях до вечните ледове на ледената граница в Северен
Ледовити океан и бяла мечка не ме налапа. Аз още гадая, как не ме е сполетяло
нещастие. Отдавам го, че съм малко разсеян и вероятно съм объркал дните на
седмицата.
Нека не считаме, че досега разказвахме моряшки лакърдии! Темата за
“щастливите” и “нещастни дни” е терзаела умовете и на много учени. Още в ХV век
немският философ и астролог Тихо Брахе съставя Таблица в която посочва 32 дни от
годината, в който човек трябва да се пази от орисаното му нещастие. Дните са
разпределени по няколко за месеците и родените в тези дни не трябвало да излизат
на море или да предприемат пътуване, защото...По нататък в своята теория
философът Брахе е много брутален, затова няма да му правя реклама. За
отбелязване е обаче, че много моряци от стария континент, грижливо подбирали
денят на отплаването си в открито море.
Сега вече всички се подсмихваме на тези поверия. Живеем и работим на
“кораби като планини” и не ни пука от никой, освен от Нептун. Опитах се в мерена
реч да изразя трезвото си мнение по тези поверия и суеверия.