Така както е посочено в предговора на учебното пособие то беше готово в чернови вид през месец май 2001 г. Оставаше да се отредактира от автора цялото съдържание, и най-важното, да се подготвят и тестват примерите, илюстриращи учебния материал.
По различни причини тази дейност продължи почти две години. И едва днес мога да считам, с изветна ирония, че пособието е "завършено".
Това е така защото технологиите в Internet се развиват с такава динамика, че е невъзможно те да се отразят в завършен вид в някакъв учебник. Тази оценка се отнася даже само за технологиите от Web пространството и дори за някоя от тези технологии.
Това се потвърждава от развитието на HTML, и свързаните с него езици, през последните две години.
Важно предимство на публикациите в Internet пред класическите издания е това, че по всяко време в тях могат да се правят корекции и допълнения. Затова при окончателното приключване на работата по учебнто пособие бяха направени известни корекции и допълнения в първоначалното съдържание.
Все пак не мога да считам, че в него са намерили място всички изменения към днешна дата.
Искам да подчертая, че в известен смисъл HTML езика отстъпи от своите позиции като основен език при разработване на публикации за Internet. В последните години все по-широко навлиза в Internet езика XML (EXtensible Markup Language).
Информация за езика XML може да се намери на сайта на Консорциума W3C в раздела за XML.
Да се противопоставя езика XML на HTML е неправилно защото той, в определен смисъл, е негово понататъшно развитие и усъвършенстване. И да се разбере и усвои по-лесно XML, според мен, е необходимо да се познава езика HTML.
Освен това, за начинаещите в областта на информационните технологии в Web пространството, за които е предназначено главно това пособие, може да се счита задължително да започват запознаването с тези технологии с по-общите и фундаментални въпроси. Това ще улесни усвояването на по-сложните технологии.
Важно е и обстоятелството, че болшинството Web сайтове в Internet в настоящия момент се базират на класическите технологии и езика HTML.
Също е важно да се подчертае и една тенденция в последните години в областта на разработване на Web сайтове. Става дума за тенденцията да се изчистват сайтовете от всичко излишно, не само от гледна точка на посетителите за който е създаден сайта, но и от гледна точка на използваните технологии.
Би могло да се разсъждава още много върху тенденциите в развитието на технологиите в Web, но ще спра до тук.
Посочените по-горе съображения ми дават основание да се надявам, че учебното пособие ще бъде полезно за широка аудитория читатели, навлизащи в информационните технологии в Web пространството на Internet.
За това, макар и две години, след завършване на учебното пособие в чернови вид, се осмелявам да го предложа на читателите.
В личен план, днес мога да отбележа, че завършването във вида в който е пособието, съвпада с важни събития от моя живот.
През м. октмври 2003 г се навършват 30 години от основаването на катедра "Информатика" във ВВМУ "Н. Й. Вапцаров".
Навършват се и 30 години от работата ми в училището и катедрата.
По случайно стечение на обстоятелствата, през м. октомври 1973 г. бях назначен за началник (ръководител) на новата за ВВМУ катедра, която тогава се казваше "Военна кибернетика и управление на войските".
През тези години катедрата премина през различни етапи на своето развитие, но през всичките години преподавателите в нея са работили упорито за усвояване на новите информационни технологии, за усъвършенстване подготовката на курсантите и студенти по информационните технологии, за тяхното внедряване в дейността на училището и за изследване на научни проблеми, свързани с информационните технологии.
Нека това учебно пособие се приеме като един скромен занак на благодарност към всички, които са работили в катедрата и тези, които сега продължават традициите на катедрата и училището в обучението и внедряването на информационните технологии в практиката.
18 септември 2003 г.
гр. Варна