Една от отличителните особености на втората половина на отиващия си 20 век е бурното развитие на електрониката и информатиката.
В последните 2-3 десетилетия на века особено място във всички човешки дейности имат компютрите и свързаните с тях информационни технологии.
Сред тях безспорно едно от най-важните места заема феномена Internet.
Според някои учени Internet е революционен скок не само в развитието на информационните технологии, но и в развитието на човешкото общество.
Широко се пише и говори за изграждането на "информационно общество", една от основните предпоставки за което е Internet.
В този ред на мисли е полезно да се разгледа накратко историята на възникване и развитие на Internet.
Думата Internet произлиза думите "Interconected networks" (взаимно свързани мрежи).
Тези две думи наистина определят най-важната характеристика на Internet, а именно, че Internet е мрежа от взаимосвързани мрежи. Става дума за компютърни мрежи.
Известна представа за обхвата на Internet и за динамиката на нейното развитие може да се получи от данните за нарастване броя на мрежите и компютрите, включени в мрежата, а също така, за нарастване на потребителите в мрежата.
През 1992 г. в Internet са били включени 1,136,000 компютри и 7,505 компютърни мрежи; през 1996 г., съответно - 9,472,00 компютри и 93,671 мрежи.
Броят на компютрите в мрежата през 1997 г. е нараснал на 82 млн, а прогнозите за 2001 г. са да нарасне на 282 млн.
През 1991 г. броят на потребителите на Internet е бил около 4.5 млн; през 1996 г. - 60 млн, а прогнозите за 2001 г. са да достигне 300 млн.
Уникалността на Internet като мрежа от мрежи е такава, че в литературата под думата "Мрежата" ( с главна буква) се разбира Internet.
Как се достигна до днешното състояние на Internet?
В първата половина на 60-те години американската фирма Rand Corporation предлага да се изгради децентрализирана (разпределена) компютърна мрежа, която да обхване цялата територия на САЩ.
Проекта предвиждал обединяване компютри на военните, научните и образователните учреждения в мрежа, способна да функционира и при излизане от строя на отделни компютри и участъци на мрежата.
По-точно целта е била мрежата да е способна да функционира и след ядрена атака върху САЩ.
Първият вариант на такава мрежа (предложен през 1964 г.) предвижда равнопоставеност на всички, включени в мрежата компютри. Всеки компютър трябва да е в състояние да изпраща и приема съобщения към/от всеки друг компютър. Освен това проекта предвиждал отделните съобщения преди изпращане да се разделят на пакети с определена дължина и други еднакви атрибути за всеки пакет. При получаване на пакетите в мястото на приемане от тях да се възстанови изходно съобщение.
Първата реализирана на посочените принципи мрежа е мрежата на военното ведомство на САЩ ARPANET. Тази мрежа е създадена през 1969 г. и е включвала четири компютри.
Мрежата ARPANET в началото е използвана главно за извършване на изследвания с цел изпълнение на първоначалната цел - изграждане мрежа на цялата територия на САЩ.
През 1971 г. мрежата включва 15 компютри, през 1972 г. - 37, а през 1973 г. за първи път се включват и компютри извън територията на САЩ - от Англия и Норвегия.
През 70-те години се разработват важни в технологично отношение проблеми на мрежата и преди всичко протокола TCP/IP, определящ правилата за обмен на данни между компютрите от мрежата.
През 1983 г. е приет окончателно протокола TCP/IP за мрежата ARPANET и от тази година тя получава името Internet.
През 80-те години Мрежата започва да обхваща целия свят и наистина се превръща в световна мрежа от мрежи.
През този период към Internet се включват много от съществуващите извън САЩ мрежи. По-крупните от тях са:
През същия период в САЩ се изгражда мрежата NSFNET от пет суперкомпютри. Тази мрежа става основната (базовата или опорната) мрежа на Intenet. Скоростта на предаване на данни в опорната мрежа от 56 Кбита/сек през 1986 г. нараства на 1.544 Мбита/сек през 1989 г. Това обстоятелство способства за нарастване броя на компютрите от 10,000 през 1987 г. на 100,000 през 1989 г.
Първата половина на 90-те години е характерна с понататъшното разширяване на Мрежата и с появата на нови услуги и нови програми за достъп до ресурсите на Intenet.
Опорната мрежа NSFNET от 1991 г. работи със скорост 44.736 Мбита/сек.
Броят на компютрите от 1.136 млн. през 1992 г. нараства на 82 млн. през 1997 г.
Един от основните фактори за разширяване на мрежата през този период е разработването на технологията World Wide Web (WWW) и нейното навлизане в Intenet.
Тази технология е разработена през 1990 г., но започва да се използва в Intenet през 1992 г.
В края на 1993 г. е разработена и започва да се използва първата графична програма (с графичен потребителски интерфейс) за работа в WWW.
През 1993 г. от целия информационен ресурс на Intenet само 1% е бил във WWW, а през 1999г. този процент по някои оценки е повече от 80%.
Също показателни са и следните данни. През 1997 г. в Intenet е имало 800,000 места (sites), където информацията е представена чрез Web технологията, а през м. юни 1999 г. те са нараснали на 2.2 млн. Общо тези места съдържат около 300 млн. така наречените, Web страници.
През 1995 г. мрежата NSFNET престава да бъде опорна мрежа на Intenet. Създадената тогава нова опорна мрежа има скорост 155 Мбита/сек.
Създаваната сега нова опорна мрежа ще има скорост 1 Гбита/сек.
Характерно за развитието на Мрежата през 99-те години е разширяване на предоставяните услуги и значително усъвършенстване на програмите за ползване на лавинонарастващите информационни ресурси в Internet.
Все по-масови стават такива услуги като провеждане на телефонни разговори и видеосвръзка в реално време.
Най масово използваните програми за работа в Internet, така наречените Web браузери вече предоставят възможност за ползване на по-голямата част от информационните ресурси на Мрежата. Те предоставят редица удобства за работа и са сравнително лесни за усвояване.
Появяват се постоянно нови програми за работа и се усъвършенстват тези, които са доказали своите качества и се предпочита от потребителите.
Разбира се, както всяко достижение на човешката мисъл, което навлиза масово в живота и дейността на хората, така и световната мрежа Internet има и негативни последствия.
Проблемите са от най-различно естество, но част от тях са свързан с неблагоприятните социални последствия от масовото навлизане на Internet във всички сфери на дейност и живота на хората. Един от тези проблеми е психологическото въздействие което оказва на човека продължителната работа с компютри и по-специално в Internet.
Човек контактува и борави с един виртуален свят, изграден от информационни модели на реалния свят. Това може да доведе до патологични изменения в психиката на човека. Особено опасна е продължителната и постоянна работа в Internet за децата и младежите с неукрепнала психика и малък социален опит.
Тази тема е много обширна и не е предмет на настоящето пособие, но тя не трябва да остава без внимание.
Независимо от някои негативни последствия, които съпровождат масовото навлизане на Internet в живота и дейността на хората този процес е необратим.
Затова притежаването на определени знания и опит за работа в Internet са необходимост за всички и особено за младите хора.
Целта на пособието е да предостави възможност за придобиване на най-необходимите знания и да способства за придобиване на практически опит за работа в Internet.
Емпиричния път на "пробите и грешките" за придобиване на знания и опит е твърде продължителен, труден и слабо ефективен.